Największe turnieje esport

Największe turnieje esport

Turnieje e-sportowe zyskały ogromną rangę w ciągu ostatniej dekady. Obecnie można spotkać miłośników gier wideo, którzy planują wyjazd na jeden z wielu stadionów, podobnie jak w każdym innym sporcie. Nic dziwnego, że co roku w miastach rozgrywane są jedne z najbardziej spektakularnych występów, niezależnie od tego, czy głównym wydarzeniem jest graFortnite, Overwatch, League of Legends czy Dota 2. Oto największe turnieje z największych.

The International

Coroczny turniej mistrzostw świata w Dota 2. Zawody, którym patronuje Valve po raz pierwszy odbyły się na Gamesconie w 2011 roku i od tego czasu stał się największym pojedynczym turniejem z największą pulą nagród wśród wszystkich wydarzeń e-sportowych. W ostatnim pula przekroczyła 34 miliony dolarów.

Turniej składa się z 18 drużyn: 12 z nich kwalifikuje się poprzez „Dota Pro Circuit” – system turniejowy 5 na 5, w którym zwycięzcy otrzymują zaproszenie na oficjalne wydarzenie.

Pozostałe 6 drużyn musi zakwalifikować się w kwalifikacjach regionalnych: w tym po jednym zespole z Chin, Azji Południowo-Wschodniej, Ameryki Północnej, Ameryki Południowej, WNP i Europy.

Ostatni turniej zorganizowany w Szanghaju obejrzało ponad 15 milionów widzów na wielu platformach. Następny odbędzie się w szwedzkim Sztokholmie, początek fazy grupowej zaplanowano na 5 sierpnia. Wydarzenie jest regularnie transmitowane na żywo na Twitchu lub można je znaleźć na oficjalnym kanale YouTube Dota II. Kanał działa również jako centrum wydarzeń na żywo, w tym klipów, wywiadów i treści.

The Fortnite World Cup

Kolejny turniej, ale oparty na grze „Fortnite”. Pierwsza edycja odbyła się w 2019 roku na stadionie Arthur Ashe Stadium w Nowym Jorku. Zawody są uważane za jedne z największych współczesnych wydarzeń e-sportowych, z największą pulą nagród dla zawodnika „solo” wynoszącą 3 miliony dolarów. Suma ostatnich nagród wyniosła ponad 30 milionów dolarów. Plany gospodarza zawodów spółki Epic Games odnośnie utworzenia z wydarzenia imprezy cyklicznej, pokrzyżowała pandemia. Zawody odwołano zarówno w 2020 jak i 2021 roku.

Puchar Świata podzielony został na szereg trybów turniejowych dla uczestników, którzy zdecydowali się opanować różne aspekty gry. Obejmują one kategorie solo, duetu, „twórcze” i „pro-am”. Każda z kategorii ma swoje własne zasady, oparte na trybach gry zawartych w grze. W głównym turnieju zarówno „solo”, jak i „duet” rozgrywane są standardowe mecze eliminacyjne „Fortnite”. Kategoria „pro-am” opiera się na zasadach „Fortnite Battle Royale”.

Konkurs charytatywny „pro-am” jest jednym z ulubionych zawodów wśród widzów. 50 znanych streamerów Twitcha i 50 profesjonalnych graczy walczy o pulę nagród w wysokości 3 milionów dolarów. Epic Games nie zamierza jednak całkowicie rezygnować z organizacji zawodów. Amerykanie zamierzają przekierować swoją uwagę na cykl Fortnite Champion Series.

League of Legends World Championship

Światowy czempionat LoL jest najczęściej oglądanym wydarzeniem e-sportowym na świecie, które w 2020 roku zgromadziło rekordową liczbę 78,8 miliona unikalnych widzów. W turnieju uczestniczą obecnie 24 drużyny (w 2020 roku 22). Każdej z nich udało się pomyślnie zakwalifikować z własnych 13 lig regionalnych, np. LCS, LES, LPL itp.

Format rozpoczyna się od rundy wstępnej składającej się z 12 drużyn (w czterech trzyosobowych grupach). Dwie najlepsze drużyny przechodzą następnie do następnej rundy. Faza grupowa, składająca się z 16 drużyn (w czterech grupach po cztery) wyłania po 2 najlepsze drużyny z grup. W fazie pucharowej 8 drużyn rywalizuje w 5 meczach do dwóch zwycięstw. Ostatnie zawody – w 2020 roku – rozegrano w Szanghaju w Chinach. Organizator turnieju – Riot Games – kolejne zawody planuje w Shenzhen w Chinach 6 listopada.

CS: GO Majors

Czyli Counter-Strike: Global Offensive Major Championships. Turniej jest obecnie organizowany przez Valve i koncentruje się wokół serii „Counter-Strike”, która rozpoczęła się w 2013 roku. Konkurs jest obecnie uważany za imprezę międzynarodową, w której odbyła się większość finałów w Europie i Ameryce. Na przestrzeni lat format był wiele razy zmieniany, aby nadążyć z rosnącą liczebnością widowni.

Główne turnieje odbywają się teraz w dwóch oddzielnych miesiącach w roku. W tym roku zawody wracają na stare śmiecie, czyli do szwedzkiego Sztokholmu, gdzie rywalizowali zawodnicy w pierwszej edycji. Rozpoczęcie zaplanowano na 23 października, natomiast finał na 7 listopada. Impreza będzie złożona z trzech faz: The New ChallengersStage, The New LegendsStage oraz głównej The New ChampionsStage. Rywalizować będą 24 zespoły. Wszystkie turnieje można oglądać na MLG.tv, Twitch.tv i YouTube.

Evolution Championship Series

Seria Evolution Championship Series (AKA Evo) reprezentuje największe i najdłużej trwające turnieje bijatyk na świecie. Coroczne wydarzenie e-sportowe obejmuje duży wybór dobrze znanych tytułów w tym: Street Fighter V: Arcade Edition, Tekken 7, Soulcalibur VI, Super Smash Bros: Ultimate i MortalKombat 11. Wybrane gry są regularnie mieszane z nowymi i powracającymi tytułami. W 2019 roku konkurs obejmował 9 różnych gier turniejowych, w tym debiut „Samurai Shodown” i „Under Night In-Birth”.

EVO wystartował w 1996 roku i jest obecnie jednym z najdłużej odbywających się turniejów w historii e-sportu. Seria pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, a zawodnicy podróżują z całego świata, aby wziąć udział w wydarzeniu. Cechą szczególną EVO jest to, że turnieje są otwarte dla każdego, kto chce uczestniczyć w wydarzeniach e-sportowych.

Forma swobodna ma na celu stworzenie swobodnego środowiska „free-play”, aby zebrać najlepszych z całego świata i zaoferować wyjątkowe możliwości, jak żadne inne. W tym roku zawody zostaną rozegrane w sierpniu w zmienionej formie i pod skrzydłami Sony.

Overwatch World Cup

Coroczny międzynarodowy turniej organizowany przez Blizzard. W konkursie najlepsi gracze odkładają swoje drużyny na bok, łącząc siły, by reprezentować swoje kraje. Rywalizacja jest podobna do innych formatów mistrzostw świata, które rozpoczynają się od etapu przygotowawczego. 5 najlepszych krajów z etapów wstępnych przechodzi do faz grupowych, wraz z pięcioma krajami z najwyższych miejsc w rankingu; (którzy są automatycznie kwalifikowani) z poprzedniego turnieju. Każda z 10 drużyn z grupy A i B może następnie zagrać z pozostałymi czterema drużynami ze swojej grupy. Zwycięzcy z każdej grupy przechodzą następnie do półfinałów, podczas gdy kraje zajmujące drugie i trzecie miejsce przechodzą do ćwierćfinałów, rywalizując w pojedynczej drabince eliminacji.

W ostatnim turnieju w 2019 roku, Stanom Zjednoczonym udało się po 3 latach w końcu pokonać Chiny w ostatnim finale – stając się pierwszą drużyną poza Koreą Południową, która zdobyła złoty medal w czteroletniej historii zawodów.

Przeczytaj także