E-sport jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się branż w ostatnich latach. Miliony graczy z całego świata oglądają mecze ich ulubionych drużyn, a z rosnącą publiką idą coraz większe pieniądze od sponsorów i reklamodawców. W niniejszym artykule pokażemy kilka różnych sposobów, dzięki którym możesz zainwestować w e-sport i zastanowimy się, czy ma to w ogóle sens.
Inwestycja w konkretną drużynę e-sportową
Najprostszym, najbardziej bezpośrednim sposobem zainwestowania w e-sport jest zakup akcji konkretnej organizacji e-sportowej lub firmy posiadającej własne drużyny. Wbrew pozorom e-sport to ogromny biznes z przychodami idącymi w setki milionów dolarów, dlatego na rynku można znaleźć dziesiątki mniejszych lub większych organizacji e-sportowych.
Podpisują one kontrakty z konkretnymi zawodnikami lub całymi drużynami, płacąc im niemałe pieniądze, dbają też o odpowiedni sprzęt oraz reklamę, a w zamian zgarniają prowizje od nagród z turniejów oraz, co ważniejsze, kontrakty reklamowe od sponsorów. Te ostatnie są głównym źródłem dochodów w e-sporcie, bo na rynku można znaleźć dziesiątki reklamodawców zainteresowanych współpracą z czołowymi graczami. W większości są to spółki zajmujące się produkcją sprzętu komputerowego, ale potencjał reklamowy e-sportu zaczynają odkrywać coraz większe korporacje, w tym np. DHL, który od dwóch lat sponsoruje olbrzymie turnieje w CS:GO.
Inwestowanie w wydarzenia i turnieje e-sportowe
Podobnie jak w przypadku drużyn, na rynku można znaleźć firmy zajmujące się organizacją wydarzeń i rozgrywek e-sportowych. Mowa tutaj o organizacjach takich jak ESL lub Dreamhack, lecz nie tylko – wiele mniejszych firm i organizacji decyduje się na sfinansowanie zawodów. Jest to bardzo wysoki koszt – pule nagród dla graczy są już i tak bardzo wysokie, a mimo to wciąż rosną, dużo kosztuje także organizacja transmisji dla widzów czy przygotowanie odpowiedniej przestrzeni do gry. Organizator turnieju e-sportowego czerpie dochody przede wszystkim z reklam i od sponsorów, ale też z biletów zakupionych przez chętnych widzów. Niektóre firmy organizujące wydarzenia e-sportowe są publicznie notowane na giełdach, dzięki czemu można zakupić ich akcje.
Czy inwestowanie w e-sport się opłaca?
Wzrost popularności gier komputerowych sprawia, że e-sport ma przed sobą świetlaną przyszłość i ogromny potencjał inwestycyjny. Warto jednak zauważyć, że na rynku można znaleźć aż kilkadziesiąt różnych gier komputerowych organizujących zawody dla profesjonalistów. Może się zdarzyć, że część z nich wzrośnie na popularności, inne zaś z czasem przestaną się liczyć i stracą większość widzów. Dlatego kluczowy podczas inwestycji w e-sport powinien być wybór odpowiednich tytułów. Czy zdecydować się na mocne marki, które już mają ogromną popularność (League of Legends, Dota 2, Counter Strike: Global Offensive), czy może na wschodzące gwiazdy o ogromnym potencjale do wzrostu (Gwint, Valorant)? Na powyższe pytanie nie ma niestety jednoznacznej odpowiedzi, ale nie mamy wątpliwości, że każdy inwestor powinien rozważyć zainwestowanie w e-sport.