E-sport to inaczej sport elektroniczny, który jest obecnie popularną formą rywalizacji na przeróżnych turniejach, zawodach, czy mistrzostwach, gdzie przedmiotem są gry komputerowe. W zależności od rodzaju rozgrywek organizowane są gry wieloosobowe w drużynach, ale również i indywidualne. Dziś najczęstszymi grami w e-sporcie są m.in. League of Legends, Counter-Strike, czy Fifa. Kiedy jednak sport elektroniczny zawitał do Polski i od czego to wszystko zaczęło się na naszym podwórku?
Rok 1997 i turniej Quake’a
Początki e-sportu w Polsce sięgają jeszcze do końcówki lat 90, kiedy to dokładnie w 1997 został zorganizowany w kafejkach internetowych pierwszy udokumentowany turniej gry o nazwie Quake. Rozegrano go wtedy na 7 komputerach podczas Gambleriady. Dziś można jeszcze znaleźć zapiski i materiały z tego pamiętnego wydarzenia. Wtedy gracze nie reprezentowali tak wyśmienitego poziomu gry i kunsztu, jak obecni e-sportowcy. Należy jednak podkreślić, że było to pierwsze tego typu wydarzenie, a e-sport zaczął się rozwijać dopiero niedługo po nim.
Rozwój polskiego e-sportu
Z czasem turnieje i rozgrywki w grach komputerowych, które angażowały graczy z całej Polski, stały się coraz bardziej popularne. Rozkwit gier typu FPS (First Person Shooter), czyli strzelanek również sprzyjał tej sytuacji. Na początku obecnego wieku zaczęto grać również w inne tytuły takie jak: Counter Strike, Starcraft. Mnożyła się wtedy też ilość kafejek internetowych, a wraz z nimi klanów, które były zespołami, grającymi ze sobą w popularne gry. Jedną z ekip, która odegrała dużą rolę w polskim e-sporcie jest klan SPECNAZ, do którego należał znany e-sportowiec Filip „NEO” Kubski. Jedną z najważniejszych kafejek internetowych na ówczesnej e-sportowej mapie Polski była kafejka Cyberland w Warszawie, która miała aż 60 stanowisk z komputerami.
Imprezy e-sportowe w Polsce
Pierwszą wielkiego formatu imprezą sportu elektronicznego był turniej World Cyber Games w 2001 roku. Jego eliminacje rozgrywane były w aż 50 kafejkach, następnie finaliści z polskiego podwórka spotkali się w kolejnym etapie już w Warszawie, by walczyć już o światowe finały w Seulu. Rozgrywane były wówczas mecze w FIFA oraz Starcraft, lecz już rok później zestaw ten zmienił się i dotyczył gier: Starcraft: Brood War i Quake III Arena oraz Counter Strike, który aktualnie zdominował to środowisko. Wtedy w eliminacjach do turnieju wzięło udział aż 1500 graczy.
Pierwsze sukcesy Polaków
Na scenie międzynarodowej za pierwszy sukces Polaków w e-sporcie można uznać rok 2002 i turniej World Cyber Games, kiedy to trzecie miejsce zdobył Artur „Blackman” Michalak w StarCraft: Brood War. Na kolejnych turniejach zabłysnęli kolejni Polacy, którzy z czasem zostali nazwani „Złotą Piątką”. Są to oczywiście Wiktor „TaZ” Wojtas, Filip „Neo” Kubski, Jarosław „pasha” Jarząbkowski, Janusz „Snax” Pogorzelski oraz Paweł „byali” Bielińskiego. Cała piątka graczy zapisała się też na stałe w historii europejskiego i polskiego sportu elektronicznego, wygrywając na renomowanym turnieju Intel Extreme Masters.